http://pedagogika-psychologia.blog.pl/tag/szkoly-parafialne/ [11.12.2013] |
Podział
Średniowiecza na fazy:
- Wczesne średniowiecze – 476 – X włącznie
- Pełne średniowiecze – XI – XIII
- Późne średniowiecze – XIV – XV
- Boecjusz – interesowała go filozofia, matematyka, astronomia, napisał dzieło „ O pocieszeniu jakie daje filozofia” – szereg zagadnień filozoficznych, twierdził, że siedem sztuk wyzwolonych to nauki niezbędne do zrozumienia pisma świętego. Uważał, że astrologia w wydaniu Ptolemeusza powinna być nauczana w szkole, tak samo jak geometria Euklidesa i filozofia Arystotelesa.
- Kasjodor – VI wiek interesuje się poziomem wykształcenia kleru, twierdzi, że wykształcenie ich przyczyni się do rozwoju oświaty. Radził w nauce korzystać z fragmentów dzieł starożytnych tłumaczonych na łacinę. Jako pierwszy scharakteryzował program nauczania na bazie siedmiu sztuk wyzwolonych, określił jakie są potrzeby kościoła i jaka wiedza z zakresu siedmiu sztuk wyzwolonych będzie stosowana w szkolnictwie. Stworzył nazwę triwium dla pierwszych trzech sztuk wyzwolonych i określił jaką wiedzę z tych przedmiotów należy wprowadzić, dbał o rozwój teologii, stworzył nazwę qatriwium dla pozostałych czterech sztuk wyzwolonych.
- Wzrost poziomu życia ludzie mają potrzeby materialne, które są zaspokajane przez miasta – rozwój miast, tworzą społeczeństwo burżuazyjne ( początki), nowa klasa będzie stawiałam żądania, potrzeby, grupy rządzące ( królowie) oczekują podniesienia poziomu oświaty ( szkolnictwo wyższe), nadają przywileje osobą szerzącym oświatę ( nauczyciele), teologia – najważniejsza nauka oraz prawo kanoniczne, administracja.
- Władza państwowa (królowie, książęta)
- Władza papieska
- Władza miejska ( samorząd miejski)
- Paryski:
- Boloński:
1364 – powstanie uniwersytetu w Krakowie, Kazimierz Wielki, wcześniej w Pradze
– teologia
- Dyktowanie
- Wyłapywanie przez studentów, co jest najważniejsze.
Najazdy
plemion barbarzyńskich, które przywędrowały ze wschodu i północy przyczyniły
się do spustoszenia terenów nad Morzem Śródziemnym, nie doprowadziły jednak do
całkowitego zniknięcia szkolnictwa rzymskiego. Część królów barbarzyńskich
przejawiała zainteresowanie kulturą i oświatą. Interesowali się kulturą
łacińską, gdy opanowali Rzym, nie zniszczyli szkół. Longobardzi najechali na
PN. Włochy i doprowadzili do upadku szkolnictwa. W Europie Pd. coraz mocniej
wzmacniały się struktury kościoła – powstały liczne biskupstwa ( między Vi –
VIII) i organizowały oświatę, powstały liczne klasztory dbające o rozwój
oświaty. Przy każdym kościele jest szkoła wewnętrzna ( przygotowuje się
przyszłych duchownych) lub zewnętrzna ( nauki dla osób świeckich)
Wybitni
ojcowie kościoła:
Również
na północy wyspy były enklawy, gdzie dbano o poziom kształcenia np. tereny
Irlandii, która uniknęła panowania rzymskiego, kapłani, celtyccy(druidzi) dbali
o poziom oświaty, prowadzili szkoły (poganie)
W
V wieku doszło do ewangelizacji Irlandii za sprawa św. Patryka – Irlandia
przyjęła chrzest.
Szkoły
prowadzone przez druidów w V i VI wieku reprezentowały bardzo wysoki poziom,
początki nauczania rozpoczynały się języku ojczystym, potem doszła łacina,
wykorzystywali zabytki literatury irlandzkiej. Druidzi zaczęli odbywać podróże,
w trakcie których szerzyli oświatę ich nauki wykorzystywał m.in. Karol Wielki.
Karol wielki pragnął wykorzystać oświatę do cementowania podbitych terenów.
Benedyktyni
– praca, modlitwa nauka
Szkoły
pałacowe – Karol Wielki zorganizował
na wzór szkół rzymskich, szkołę pałacową. Wśród jej nauczycieli znaleźli się
m.in. włoscy uczeni, dawni mnisi, druidzi, benedyktyni. Kierownictwo zostało
powierzone Alkwionowi, który był organizatorem oświaty w państwie Karola
Wielkiego. Przygotował program nauczania, który obejmował 7 sztuk wyzwolonych,
elementy medycyny i architektury, dbano o przygotowanie praktyczne. Była to
szkoła dla członków rodziny królewskiej oraz synów i córek arystokratów. Szkoła
przygotowywała do ruchów dyplomatycznych. Po zakończeniu absolwenci tworzyli
coś w rodzaju akademii lub też towarzystw naukowych, gdzie spotykali się co
jakiś czas i prezentowali wytwory swojego intelektu ( poezję, rozprawy
filozoficzne). Później zrodził się konflikt między królem a kalwinem, który
chciał wysunąć na przód naukę dla kościoła, który powinien być najlepiej wykształcony.
Karol usunął Alkwina i powołał biskupa Orleanu – Teodulfa, który wydał zarząd
na mocy, którego miano powoływać szkoły przy wszystkich kościołach na terenie
cesarstwa, w których to szkołach kształceni byli wszyscy chętni chłopcy
niezależnie od ich statusu społecznego. Szkoły te miały być utrzymywane przez
państwo i kościół a nie rodziców, nauka miała być bezpłatna. Po śmierci Karola
pomysł ten obalono.
W
XIII wieku pojawiła się sieć szkół parafialnych.
Wychowanie
i szkolnictwo w Polsce w dobie średniowiecza
Autorytetami
jeśli chodzi o rozwój szkolnictwa w Polsce byli Antoni Karbowiak i Jan Ptaśnik.
Chrześcijaństwo
w wersji zachodnio – rzymskiej, szkolnictwo tworzone na wzór szkół
chrześcijańskich, powstałych wcześniej w Europie zachodniej. Polska opóźniona o
kilka wieków w rozwoju oświaty w stosunku do Europy zachodniej.
Część
badaczy uważa, że pierwsza szkoła powstała w Polsce w 968 roku i miała
charakter misyjny. Nie ma na to dowodów, ale uważa się, że takich szkół mogło
być kilka. Uczono w nich duchownych. Utworzono arcybiskupstwo w Gnieźnie i
biskupstwa w Krakowie, Wrocławiu i Kołobrzegu. Stają się one bazą dla
powstających w Polsce szkół. Do Polski przybywają zakonnicy z zachodniej Europy
by nauczać, głównie Włosi, Francuzi, Niemcy.
Za
panowania Chrobrego na ziemiach Polskich powstają liczne klasztory, przy
których powoływano szkoły zakonne.
Karbowiek
twierdził, że od początku istnienia państwa do przełomu XII i XIII powstała
znaczna ilość szkół katedralnych i kolegiackich – w XIII wieku było 13 kat. I
14 kol. Pod koniec XV 17 lat. I 30 kol. Były jeszcze szkoły zakonne i
parafialne.
W
1215 roku IV sobór Laterański uchwalił, że w całej Europie mają powstać szkoły
nowego typu zwane parafialnymi. Szkoły powstały zarówno na terenie miast jak i wsi,
lecz w przypadku szkół miejskich mają 2 wpływy, albo odpowiedzialne za nie były
miejskie samorządy albo też samorząd i kościół, na wsiach wyłącznie kościół
zakładał szkoły parafialne.
Przyspieszenie
rozwoju szkolnictwa nastąpiło, gdy powstał Uniwersytet Krakowski (1364),
który dostarczył kadry nauczycielskiej.
Tylko
niewielka ilość szkół opierała swój program na 7 sztukach wyzwolonych większość
korzystała tylko z triwium.
Scholastikus – nauczyciel uczący w szkole katedralnej, a potem na
każdego nauczyciela mówiona scholastyk.
Szkoła
parafialna - czytanie i pisanie,
początki gramatyki łacińskiej, znajomość psalmów i śpiewów kościelnych i
kalendarza.
Szkoły
katedralne i kolegiackie – analiza
lektur szkolnych, gruntowna znajomość łaciny, lektury z okresu klasycznego,
głównie chodziło o wskazówki moralne, które zawierały teksty autorów rzymskich,
lektury utworów religijnych ( żywoty świętych) teksty historyczne (kroniki
Kadłubka),powstały drobne utwory dotyczące kwestii moralnych, literatura
miłosna – tylko te fragmenty, które powodowały obrzydzenie do miłości, bo tylko
miłość do Boga jest akceptowana, nauka retoryki, pisania urzędowych dokumentów,
dialektyka, logika.
Jeśli
w szkole było qatriwium miało ono cele teologiczne.
Szkolnictwo
Średniowiecz dba o karność – częste kary fizyczne, rózga jest symbolem władzy
nauczyciela, nauka pamięciowa, tragiczne warunki, ciemne, ciasne, brudne sale.
– pedagogika strachu
Uniwersytety w czasach
średniowiecza
Sytuacja w Europie od XI –
XV:
XI:
Typy kontroli nad
uniwersytetami:
Arabowie opanowujący
Hiszpanię interesują się wszystkimi naukami starożytnymi. Pośredniczą i
przypominają, że trzeba do nich powracać.
Piotr Abelard – uczony,
gromadził w Paryżu uczniów
XII w Europie pojawiają się
wyższe uczelnie.
Studium generalne
Nacja – tworzą ją studenci pochodzący z tego samego obszaru
geograficznego.
Znika studium generalne i
pojawiają się uniwersytety:
Typy uniwersytetów:
-
rektor i profesorowie otrzymują uposażenia od kościoła – beneficja
-
studenci bardzo młodzi
-
czuwa nad nimi papież
-
teologia – najważniejsza nauka, medycyna, prawo kanoniczne, siedem sztuk
wyzwolonych.
-
studenci są podporządkowani profesorom
-
studenci mają bardzo duże prawa, mogą wybierać sobie profesora, bo płacą mu za
wykłady na czele uczelni stoi rektor, którego wybiera się wśród studentów –
przynajmniej 20 kilku letni, zamożny.
-
układ demokratyczny – większa wolność
-
prawo rzymskie – najważniejszy przedmiot, nie ma teologii
-
typ uczelni bardziej świecki.
Wiek XIV część cech
uniwersytetu paryskiego i bolońskiego
Sytuacja w Polsce:
Kazimierz Wielki uważał, że
większą rangę będzie miał uniwersytet, jeśli będzie teologia. Musiał mieć zgodę
papieża, ale jej nie dostał. Dlatego zmuszony był wybrać wzór boloński (
bolońsko – neapolitański) Po jego śmierci uniwersytet podupadł. Władysław
Jagiełło z Jadwigą starali się przywrócić mu świetność. Chciano też zmienić
organizację. 1400 – dokument – uniwersytet w Krakowie wznawia działalność ale
ma typ paryski.
Podstawowe źródło nauczania
Pismo Święte – teologia, prawo kościelne ( kanoniczne) – dekrety wydane przez
sobory i dokumenty redagowane w kurii rzymskiej, prawo rzymskie – analiza
kodeksu cesarza Justyniana, medycyna – pisma Hipokratesa i Galena, filozofia –
teksty Arystotelesa.
Formy nauczania – wykład:
Pojawiają się repetytoria –
czyli pamięciowe utrwalanie wiedzy.
Kwodlibet – studenci mieli
prawo pytać, a nauczyciele odpowiadać
Forma zakończenia - private
exam – dwie części –egzamin publiczny, studenci mogli zadawać pytania
profesorowi
Zródło : ,,historia wychowania wykład '
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz