sobota, 4 stycznia 2014

WYCHOWANIE W RZECZYWISTOŚCI WSPÓŁCZESNEJ

                      
                                                                       http://presscafe.eu/archives/1528 [04.01.2014]
 WYCHOWANIE W RZECZYWISTOŚCI WSPÓŁCZESNEJ
Współczesne szkolnictwo to nowe wyzwanie dla władzy i społeczeństwa,
nauczycieli, uczniów i rodziców. Te nowe zadania, ale i nowe zagrożenia wynikają
z głębokich zmian społecznych, kultury masowej, chaosu medialnego, społeczeństwa
informacyjnego, ogólnie pojętej globalizacji. Na polu edukacji poszukujemy
więc nowych dróg kształcenia i wychowania młodzieży.
Wychowanie przygotowuje młodego człowieka do bycia pełnoprawnym
obywatelem, do uczestniczenia w życiu i kulturze, ze świadomością dorobku przeszłych
pokoleń. Przekazywana jest tradycja, ideologia i pewien porządek społeczny,
w którym dostrzec można wartości preferowane w danym społeczeństwie. Wiele
instytucji podejmuje działania wychowawcze, które kształtują postawy i osobowość
dziecka. Obok szkoły, społeczności lokalnej, Kościoła, to właśnie rodzina odgrywa
zasadniczą rolę w tym procesie. Rodzice są pierwszymi wychowawcami, którzy
pomagają dziecku odróżnić dobro od zła i dokonać odpowiedniego wyboru.
XX wiek to okres wielu koncepcji wychowawczych. W latach siedemdziesiątych
założenia antypedagogiki uwzględniały spontaniczny charakter wychowania,
bez dyscypliny, odpowiedzialności i zdrowych zasad. Doprowadziło to spadku autorytetu
nauczycieli i szkoły jako instytucji wychowawczej. Szkoła współczesna ma
jednak dużo większe zadanie do wykonania, musi poradzić sobie z ciągle istniejącymi
patologiami społecznymi, narkomanią, alkoholizmem czy seksualizmem. Należałoby
wobec tego kształcić nie tylko umysł, ale także postawę społeczną młodego
człowieka i wspierać rodziców w procesie jego wychowania. Szkoła, która ograniczyłaby
się tylko do przekazywania wiedzy, kształcenia umiejętności bądź wychowania,
byłaby w pewien sposób wypaczona, niepełnowartościowa. Wszechstronny
rozwój ucznia byłby niepełny, a nawet niemożliwy bez równowagi pomiędzy tymi
trzema elementami — kształceniem umysłu, postaw społecznych i wspieraniem
rodziny. Brezinka uważa, iż „Należy sobie życzyć współpracy pomiędzy rodzicami
a nauczycielami. Przede wszystkim jednak chodzi o to, by każda grupa dokonywała
tego, co jest jej szczególnym zadaniem wychowawczym, w czym druga strona nie
może jej wyręczyć”29. Chodzi tu o osobistą odpowiedzialność za własne dokonania,
także w zakresie działalności wychowawczej. Odpowiedzialności tej nie należy
zrzucać na innych, tendencyjnie z rodziców na instytucje społeczne, gdyż ich obecność
w życiu dzieci nie jest stała i niezmienna, choć w sprzyjających okolicznościach
przynosząca korzyści. Dalej autor twierdzi, że „Odpowiedzialność rodziców
jest całkowita, gdyż odnosi się do dziecka jako całości, oraz ciągła, gdyż dobro
dziecka jest ciągle zagrożone i stale potrzebuje ono pomocy, by móc osiągnąć najlepszą
z możliwych konstytucję fizyczną i duchową”. W dobrych rodzinach zaspokajane
są podstawowe potrzeby młodego człowieka i takie są nie do zastąpienia.
Relacja miłości pomiędzy rodzicami i dzieckiem nadaje sens współistnienia w bezpieczeństwie,
zaufaniu, bezinteresownej trosce. Doświadczając bezgranicznej miłości,
dziecko samo będzie zdolne do umiłowania ludzi oraz ideałów moralnych, które
przekazali mu rodzice. „W społeczeństwie pluralistycznym poleca się państwu
i jego szkołom, by moralny i duchowy fundament dorastających obywateli został
położony przez ich rodziców”. Ale czy rodzice w kwestiach duchowych sami nie
są czasami zagubieni i niepewni? To na nich spoczywa odpowiedzialność za wychowanie
religijno-światopoglądowe, które niestety często zaniedbują. Jednak powinni
pomóc swoim dzieciom osiągnąć przekonania co do sensu ich życia i nie
pozwolić na upadek moralny i duchowy.
Każda reforma struktury sytemu edukacji wprowadza zasadnicze zmiany
w życiu szkolnym ucznia. Powinna zapewnić mu możliwość wszechstronnego rozwoju
na każdym etapie kształcenia. Według M. Łobockiego „proces wychowawczy
ma miejsce zwykle w warunkach interakcji, tj. współdziałania ze sobą wychowawcy
i wychowanka”. Każdy z nich jest podmiotem wzajemnych oddziaływań. M. Łobocki
uważa ponadto, że „Interakcyjność wychowania odnosi się także w równej
niemal mierze do umożliwienia wychowankowi nawiązywania kontaktów z innymi
ludźmi, w tym zwłaszcza rówieśnikami”33. Służyć temu mogą chociażby zajęcia
pozalekcyjne, które są również doskonałym sposobem na pogłębianie tych relacji.
Istnieje wiele form zajęć dodatkowych odbywających się po zajęciach szkolnych.
Można tu wymienić na przykład koła sportowe, przedmiotowe, językowe, informatyczne
i wiele innych, które cieszą się wśród uczniów ogromnym zainteresowaniem.
Dzięki nim młodzież dostrzega predyspozycje zawodowe, które mogą wpłynąć na
decyzje dotyczące dalszej drogi kształcenia. Dzięki tym doświadczeniom może łatwiej
będzie jej odnaleźć się w nowej rzeczywistości.
Wychowaniu powinna towarzyszyć pogodna atmosfera, życzliwość, ale także
stanowcze wymagania i konsekwencja w działaniu. Wrażliwość ze strony pedagogów
doprowadzić powinna do stworzenia klimatu otwartego dialogu nauczyciela
z uczniem. Taka równowaga może gwarantować prawidłowe wychowanie w szkole.
W środowisku naukowym składającym się z mniejszych środowisk, nazwijmy
je mikrośrodowiskami, wśród nich uczelni wyższych, szkół ponadgimnazjalnych,
gimnazjów, szkół podstawowych bądź też pomniejszych instytucji
naukowych, najważniejszym zalążkiem są ludzie. Wiesław Władyka uważa, iż „na
rozwój nauk wywierają wpływ przede wszystkim najwybitniejsi, oni jak parowozy
ciągną za sobą całe środowisko i decydują o tempie podróży. Oni w końcu zakładają
«szkoły», pozostawiają uczniów i żywą pamięć o sobie”34. Swoją postawą moralną,
zaangażowaniem w wykonywaną pracę, zdolnościami organizacyjnymi, dbałością
o interes szkoły oraz chęcią wspierania innych utrwalają się na kartach polskiej nauki
i niekoniecznie jest to wiekopomny dorobek naukowy.
Nauczyciel XXI wieku powinien być nastawiony na kształcenie młodzieży
wszechstronnej i wielowymiarowej, czyli takiej, która będzie świadoma swego człowieczeństwa,
samodzielna, twórcza, odpowiedzialna i otwarta na drugiego człowieka.
W procesie tym uwzględniać należy postawy wychowanka, jego zdolności, potrzeby
i temperament. Kreatywność nauczyciela i jego operatywność doda dynamizmu
kolejnym etapom nauczania „gotowej” wiedzy podręcznikowej.
Szkoła nie powinna jedynie zwracać uwagi na błędy i słabe strony uczniów,
natomiast powinna nauczyć wyciągać wnioski z popełnionych błędów i formułować
prawidłowe sądy. Należy się jednak wyrzec wszelkich form przymusu i siły. Kara
wychowawcza musi być adekwatna do popełnionego występku, nie może poniżać
ucznia i dyskryminować go, gdyż ma on swoją godność. Powinna raczej pozwolić
wychowankowi zweryfikować swoje zachowanie i odnaleźć istotę popełnionego
błędu. Nauczycielowi, który zdobędzie uznanie i akceptację uczniów, łatwiej będzie
odszukać właściwą do nich drogę.
W. Brezinka uważa, że „sens wychowania leży w tym, by pomóc wychowankom
nabyć takie cechy osobowości, które uzdolnią ich do samodzielnego i odpowiedzialnego
społecznie życia”35. O jakich cechach więc mowa? To zależy od
natury człowieka, a także od kultury, w której żyje. To ona dyktuje ludziom pewien
styl życia. Aby się w nim odnaleźć, należy posiąść pewną wiedzę i umiejętności.
Dlatego ciągle stawia się ludziom konkretne wymagania czy też szczególne zadania
do spełnienia. Według W. Brezinki „Cele wychowania mają więc tylko wtórnie do
czynienia z wychowawcami i wychowaniem”36. Cele te są ideałami, wyobrażeniami,
które obowiązują każdego członka grupy społecznej. Od wychowawców wymaga się
takiego kształtowania swoich wychowanków, aby przybliżyć ich jak najbardziej do
tych ideałów. W samym procesie wychowania owe ideały powinny być zaaprobowane
przez społeczeństwo. Nie mogą odbiegać od ogólnie przyjętych zasad moralnych,
obyczajowych i prawnych. Dlatego też wychowawcy mogą kierować się w swojej
działalności wzorcami kulturowymi i normami społecznymi. Wychowanie staje się
procesem, który pozwala na istnienie społeczeństwa, jego tradycji, kultury w następnych
pokoleniach. Młodzi ludzie poprzez zdobywanie wiedzy, umiejętności, swoje
dokonania, system wartości, postawy i zdolności wkomponowują się w społeczeństwo.
Do W. Brezinki należy stwierdzenie, iż „celem ogólnokształcącego szkolnictwa
publicznego jest określenie centralnych wspólnych dóbr kultury i przekazanie
ich każdemu obywatelowi. Zakłada to istnienie ideału człowieka dobrze wykształconego”
37. To jest celem wychowania, do którego zgodnie dążą uczestnicy tego
procesu, nauczyciele i uczniowie. Tak jest w demokratycznym państwie prawnym,
w którym cele ukazują ideały. Trwałość tych ideałów zagwarantowana jest prawno
-konstytucyjnie, co świadczy o politycznym znaczeniu dla państwa.
Wobec tego wychowanie jest istotnym procesem w życiu każdego człowieka
i zasługuje na priorytetowe traktowanie, ponieważ — jak to ujął Jan Zamoyski —
„Rzeczpospolite zawsze takie będą jak ich młodzieży chowanie”.
Pedagogiczna działalność w postaci nauczania i wychowania znamionowała
społeczeństwo ludzkie od początków jego istnienia. Nie zawsze jednak towarzyszyła
jej działalność refleksyjna nad celowością i sposobami dochodzenia do celu. Ze
świadomymi rozważaniami teoretycznymi spotykamy się w czasach starożytnej
Grecji, a ich początki związane są z nazwiskami greckich mędrców, szczególnie
sofistów: Pitagorasa, Sokratesa, Ksenofonta, Platona i Arystotelesa, którzy przyczynili
się do ukształtowania pojęć o wychowaniu u współczesnych i potomnych. Rozważania
te stanowiły integralną część poglądów filozoficznych.
Trwałe wartości pedagogiki starożytnej i jej wybitnych przedstawicieli są
niekwestionowane i niepodważalne. Świat starożytny stworzył podwaliny, na których
później budowano niemal wszystkie systemy wychowawcze. Panujący ustrój niewolniczy
w świecie antycznym nie był przeszkodą w zakresie osiągania celów wychowania,
bowiem pedagogika starożytna sformułowała ideał człowieka o wszechstronnie
rozwiniętej osobowości. Powstał on na bazie sokratesowskiej koncepcji kształcenia
37 Tamże, s. 42.
Ideały wychowawcze starożytnej Grecji wobec wyzwań współczesności
3 (178) 2009 169
osobowości i platońskiego szkolnictwa przygotowującego do życia. Właśnie te dwa
cele dały początek kierunkom rozwoju pedagogiki europejskiej.
Starożytność poczyniła w zakresie organizacji oświaty ogromne osiągnięcia.
Chodzi mianowicie o stworzenie szkoły jako placówki dydaktyczno-wychowawczej,
która jest jednocześnie instytucją publiczną, państwową i świecką. Niezbędnym
czynnikiem dla prawidłowego rozwoju psychicznego i społecznego młodego pokolenia
było wychowanie zespołowe, które się w tym czasie upowszechniło. Na kształtowanie
charakteru młodych ludzi wpływał dom rodzinny, który był dla nich ostoją
i otaczał ich opieką, co miało istotne znaczenie. W szkolnictwie zauważamy pewien
system kształcenia, powstawały szkoły podstawowe, średnie i wyższe. Wszystkie
szczeble nauczania oparte były na wzajemnej współzależności. Nawet dzisiaj w wielu
krajach na całym świecie możemy zauważyć taki model kształcenia. Oczywiście
przez wieki uległ zmodyfikowaniu, jednak funkcjonuje nadal.
System szkolny poprzedzało wychowanie przedszkolne, które za sprawą
Platona, wielkiego filozofa, zostało włączone do edukacji młodzieży. Okres ten,
pełen zabaw i pierwszych książek, był konieczny dla prawidłowego rozwoju dziecka.
Osobowość młodego człowieka dzięki temu wychowaniu ulegała znacznemu kształtowaniu.
Pomagało mu to w przystosowywaniu się do pełnienia obowiązków w życiu
społeczno-politycznym państwa. Wychowanie przedszkolne w czasach nam współczesnych
jest stosowane niemal powszechnie, w odróżnieniu do czasów Platona,
kiedy to nieliczni mogli korzystać z tego typu kształcenia. Dzisiaj możemy posyłać
dzieci do różnych typów przedszkoli, państwowych, prywatnych lub nawet zgodnych
z wyznaniem religijnym.
Istnienie szkoły jako instytucji publicznej jest jednym z elementów funkcjonowania
społeczeństwa, a epoka starożytna jest tego niezbitym dowodem. Zawodem,
który wiąże się ściśle z tą instytucją, jest nauczyciel. Już w czasach nam tak
odległych uważano, że zawód ten jest niezbędny w wychowaniu i kształceniu młodych
ludzi, mimo że jego status społeczny i prestiż nie był zbyt wysoki. Od kwalifikacji
nauczyciela, wyszkolenia, osobowości, sposobu przekazywania wiedzy zależy
przyszła postawa młodych ludzi i ich dalsze losy życiowe, a to ma wpływ na przyszłość
każdego państwa. Wychowanie publiczne i państwowe jest swego rodzaju
misją, którą nauczyciel ma do spełnienia.
Twórca dydaktyki i teorii wychowania Arystoteles już w starożytności
wskazywał, że szkoła powinna przygotowywać dzieci i młodzież do pełnienia konkretnych
obowiązków w życiu społecznym i politycznym państwa. Nauki te wzięły
swój początek w czasach antycznych, następnie rozwijały się na przestrzeni dziejów
i do dziś stanowią zintegrowany element procesu nauczania i uczenia się.
Wychowanie i problemy z nim związane w starożytności łączono z medycyną
i psychologią, i tam szukano sposobów ich rozwiązania. Współcześnie w systemie
edukacji i kształtowaniu postaw wychowawczych dziedziną tym przypisuje się
bardzo duże znaczenie. Wielu lekarzy i psychologów zajmujących się przebiegiem
procesów zdrowotnych i psychicznych człowieka doszukuje się wpływu czynników
psychofizycznych na proces kształcenia. Nie bez znaczenia są również warunki społeczne,
polityczne czy kulturalne, w których wychowywana jest młodzież. W istotny
sposób czynniki te wpływają na kształtowanie osobowości młodzieży, na stan edukacji
oraz na poglądy młodych ludzi o roli, jaką mają spełnić w społeczeństwie.
Nie ulega wątpliwości, że dorobek i wartość starożytnej myśli pedagogicznej
oraz zalążki wychowania są w dalszym ciągu źródłem inspiracji wielu współczesnych
pedagogów, filozofów i psychologów. Ponieważ świat antyczny nie dysponował
badaniami empirycznymi, to ogólne założenia filozofii, praktyka i intuicja pokazywały
kierunek poszukiwań odpowiednich wartości pedagogicznych. Nadal pobudzają
one do pracy współczesnych badaczy nad pozyskiwaniem różnych metod wychowania
i wykształcenia człowieka, który poszukuje i znajduje swoje miejsce w ciągle
zmieniającym się świecie.
Zródło : ZESZYTY NAUKOWE AKADEMII MARYNARKI WOJENNEJ
ROK XLX NR 3 (178) 2009,K a t a r z y n a Z e m a n
Akademi a M a r y n a r k i Wojenn e j
,,IDEAŁY WYCHOWAWCZE
STAROŻYTNEJ GRECJI WOBEC WYZWAŃ WSPÓŁCZESNOŚCI''



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz