http://presscafe.eu/archives/1528 [04.01.2014]
WYCHOWANIE W RZECZYWISTOŚCI WSPÓŁCZESNEJ
Współczesne szkolnictwo to nowe
wyzwanie dla władzy i społeczeństwa,
nauczycieli, uczniów i rodziców. Te
nowe zadania, ale i nowe zagrożenia wynikają
z głębokich zmian społecznych, kultury
masowej, chaosu medialnego, społeczeństwa
informacyjnego, ogólnie pojętej
globalizacji. Na polu edukacji poszukujemy
więc nowych dróg kształcenia i
wychowania młodzieży.
Wychowanie przygotowuje młodego
człowieka do bycia pełnoprawnym
obywatelem, do uczestniczenia w życiu
i kulturze, ze świadomością dorobku przeszłych
pokoleń. Przekazywana jest tradycja,
ideologia i pewien porządek społeczny,
w którym dostrzec można wartości
preferowane w danym społeczeństwie. Wiele
instytucji podejmuje działania
wychowawcze, które kształtują postawy i osobowość
dziecka. Obok szkoły, społeczności
lokalnej, Kościoła, to właśnie rodzina odgrywa
zasadniczą rolę w tym procesie.
Rodzice są pierwszymi wychowawcami, którzy
pomagają dziecku odróżnić dobro od zła
i dokonać odpowiedniego wyboru.
XX wiek to okres wielu koncepcji
wychowawczych. W latach siedemdziesiątych
założenia antypedagogiki uwzględniały
spontaniczny charakter wychowania,
bez dyscypliny, odpowiedzialności i
zdrowych zasad. Doprowadziło to spadku autorytetu
nauczycieli i szkoły jako instytucji
wychowawczej. Szkoła współczesna ma
jednak dużo większe zadanie do
wykonania, musi poradzić sobie z ciągle istniejącymi
patologiami społecznymi, narkomanią,
alkoholizmem czy seksualizmem. Należałoby
wobec tego kształcić nie tylko umysł,
ale także postawę społeczną młodego
człowieka i wspierać rodziców w
procesie jego wychowania. Szkoła, która ograniczyłaby
się tylko do przekazywania wiedzy,
kształcenia umiejętności bądź wychowania,
byłaby w pewien sposób wypaczona,
niepełnowartościowa. Wszechstronny
rozwój ucznia byłby niepełny, a nawet
niemożliwy bez równowagi pomiędzy tymi
trzema elementami — kształceniem
umysłu, postaw społecznych i wspieraniem
rodziny. Brezinka uważa, iż „Należy
sobie życzyć współpracy pomiędzy rodzicami
a nauczycielami. Przede wszystkim
jednak chodzi o to, by każda grupa dokonywała
tego, co jest jej szczególnym zadaniem
wychowawczym, w czym druga strona nie
może jej wyręczyć”29. Chodzi tu o osobistą
odpowiedzialność za własne dokonania,
także w zakresie działalności
wychowawczej. Odpowiedzialności tej nie należy
zrzucać na innych, tendencyjnie z
rodziców na instytucje społeczne, gdyż ich obecność
w życiu dzieci nie jest stała i
niezmienna, choć w sprzyjających okolicznościach
przynosząca korzyści. Dalej autor
twierdzi, że „Odpowiedzialność rodziców
jest całkowita, gdyż odnosi się do
dziecka jako całości, oraz ciągła, gdyż dobro
dziecka jest ciągle zagrożone i stale
potrzebuje ono pomocy, by móc osiągnąć najlepszą
z możliwych konstytucję fizyczną i
duchową”. W dobrych rodzinach zaspokajane
są podstawowe potrzeby młodego
człowieka i takie są nie do zastąpienia.
Relacja miłości pomiędzy rodzicami i
dzieckiem nadaje sens współistnienia w bezpieczeństwie,
zaufaniu, bezinteresownej trosce.
Doświadczając bezgranicznej miłości,
dziecko samo będzie zdolne do
umiłowania ludzi oraz ideałów moralnych, które
przekazali mu rodzice. „W
społeczeństwie pluralistycznym poleca się państwu
i jego szkołom, by moralny i duchowy
fundament dorastających obywateli został
położony przez ich rodziców”. Ale czy
rodzice w kwestiach duchowych sami nie
są czasami zagubieni i niepewni? To na
nich spoczywa odpowiedzialność za wychowanie
religijno-światopoglądowe, które
niestety często zaniedbują. Jednak powinni
pomóc swoim dzieciom osiągnąć
przekonania co do sensu ich życia i nie
pozwolić na upadek moralny i duchowy.
Każda reforma struktury sytemu
edukacji wprowadza zasadnicze zmiany
w życiu szkolnym ucznia. Powinna zapewnić
mu możliwość wszechstronnego rozwoju
na każdym etapie kształcenia. Według
M. Łobockiego „proces wychowawczy
ma miejsce zwykle w warunkach
interakcji, tj. współdziałania ze sobą wychowawcy
i wychowanka”. Każdy z nich jest
podmiotem wzajemnych oddziaływań. M. Łobocki
uważa ponadto, że „Interakcyjność
wychowania odnosi się także w równej
niemal mierze do umożliwienia
wychowankowi nawiązywania kontaktów z innymi
ludźmi, w tym zwłaszcza
rówieśnikami”33. Służyć temu mogą chociażby zajęcia
pozalekcyjne, które są również
doskonałym sposobem na pogłębianie tych relacji.
Istnieje wiele form zajęć dodatkowych
odbywających się po zajęciach szkolnych.
Można tu wymienić na przykład koła
sportowe, przedmiotowe, językowe, informatyczne
i wiele innych, które cieszą się wśród
uczniów ogromnym zainteresowaniem.
Dzięki nim młodzież dostrzega
predyspozycje zawodowe, które mogą wpłynąć na
decyzje dotyczące dalszej drogi
kształcenia. Dzięki tym doświadczeniom może łatwiej
będzie jej odnaleźć się w nowej
rzeczywistości.
Wychowaniu powinna towarzyszyć pogodna
atmosfera, życzliwość, ale także
stanowcze wymagania i konsekwencja w
działaniu. Wrażliwość ze strony pedagogów
doprowadzić powinna do stworzenia
klimatu otwartego dialogu nauczyciela
z uczniem. Taka równowaga może gwarantować
prawidłowe wychowanie w szkole.
W środowisku naukowym składającym się
z mniejszych środowisk, nazwijmy
je mikrośrodowiskami, wśród nich
uczelni wyższych, szkół ponadgimnazjalnych,
gimnazjów, szkół podstawowych bądź też
pomniejszych instytucji
naukowych, najważniejszym zalążkiem są
ludzie. Wiesław Władyka uważa, iż „na
rozwój nauk wywierają wpływ przede
wszystkim najwybitniejsi, oni jak parowozy
ciągną za sobą całe środowisko i
decydują o tempie podróży. Oni w końcu zakładają
«szkoły», pozostawiają uczniów i żywą
pamięć o sobie”34. Swoją postawą moralną,
zaangażowaniem w wykonywaną pracę,
zdolnościami organizacyjnymi, dbałością
o interes szkoły oraz chęcią
wspierania innych utrwalają się na kartach polskiej nauki
i niekoniecznie jest to wiekopomny dorobek
naukowy.
Nauczyciel XXI wieku powinien być
nastawiony na kształcenie młodzieży
wszechstronnej i wielowymiarowej,
czyli takiej, która będzie świadoma swego człowieczeństwa,
samodzielna, twórcza, odpowiedzialna i
otwarta na drugiego człowieka.
W procesie tym uwzględniać należy
postawy wychowanka, jego zdolności, potrzeby
i temperament. Kreatywność nauczyciela
i jego operatywność doda dynamizmu
kolejnym etapom nauczania „gotowej”
wiedzy podręcznikowej.
Szkoła nie powinna jedynie zwracać
uwagi na błędy i słabe strony uczniów,
natomiast powinna nauczyć wyciągać
wnioski z popełnionych błędów i formułować
prawidłowe sądy. Należy się jednak
wyrzec wszelkich form przymusu i siły. Kara
wychowawcza musi być adekwatna do
popełnionego występku, nie może poniżać
ucznia i dyskryminować go, gdyż ma on
swoją godność. Powinna raczej pozwolić
wychowankowi zweryfikować swoje
zachowanie i odnaleźć istotę popełnionego
błędu. Nauczycielowi, który zdobędzie
uznanie i akceptację uczniów, łatwiej będzie
odszukać właściwą do nich drogę.
W. Brezinka uważa, że „sens wychowania
leży w tym, by pomóc wychowankom
nabyć takie cechy osobowości, które
uzdolnią ich do samodzielnego i odpowiedzialnego
społecznie życia”35. O jakich cechach
więc mowa? To zależy od
natury człowieka, a także od kultury,
w której żyje. To ona dyktuje ludziom pewien
styl życia. Aby się w nim odnaleźć,
należy posiąść pewną wiedzę i umiejętności.
Dlatego ciągle stawia się ludziom
konkretne wymagania czy też szczególne zadania
do spełnienia. Według W. Brezinki
„Cele wychowania mają więc tylko wtórnie do
czynienia z wychowawcami i
wychowaniem”36. Cele te są ideałami, wyobrażeniami,
które obowiązują każdego członka grupy
społecznej. Od wychowawców wymaga się
takiego kształtowania swoich
wychowanków, aby przybliżyć ich jak najbardziej do
tych ideałów. W samym procesie
wychowania owe ideały powinny być zaaprobowane
przez społeczeństwo. Nie mogą odbiegać
od ogólnie przyjętych zasad moralnych,
obyczajowych i prawnych. Dlatego też
wychowawcy mogą kierować się w swojej
działalności wzorcami kulturowymi i
normami społecznymi. Wychowanie staje się
procesem, który pozwala na istnienie
społeczeństwa, jego tradycji, kultury w następnych
pokoleniach. Młodzi ludzie poprzez
zdobywanie wiedzy, umiejętności, swoje
dokonania, system wartości, postawy i
zdolności wkomponowują się w społeczeństwo.
Do W. Brezinki należy stwierdzenie, iż
„celem ogólnokształcącego szkolnictwa
publicznego jest określenie
centralnych wspólnych dóbr kultury i przekazanie
ich każdemu obywatelowi. Zakłada to
istnienie ideału człowieka dobrze wykształconego”
37. To jest celem wychowania, do
którego zgodnie dążą uczestnicy tego
procesu, nauczyciele i uczniowie. Tak
jest w demokratycznym państwie prawnym,
w którym cele ukazują ideały. Trwałość
tych ideałów zagwarantowana jest prawno
-konstytucyjnie, co świadczy o
politycznym znaczeniu dla państwa.
Wobec tego wychowanie jest istotnym
procesem w życiu każdego człowieka
i zasługuje na priorytetowe
traktowanie, ponieważ — jak to ujął Jan Zamoyski —
„Rzeczpospolite zawsze takie będą jak
ich młodzieży chowanie”.
Pedagogiczna działalność w postaci
nauczania i wychowania znamionowała
społeczeństwo ludzkie od początków
jego istnienia. Nie zawsze jednak towarzyszyła
jej działalność refleksyjna nad
celowością i sposobami dochodzenia do celu. Ze
świadomymi rozważaniami teoretycznymi
spotykamy się w czasach starożytnej
Grecji, a ich początki związane są z
nazwiskami greckich mędrców, szczególnie
sofistów: Pitagorasa, Sokratesa,
Ksenofonta, Platona i Arystotelesa, którzy przyczynili
się do ukształtowania pojęć o
wychowaniu u współczesnych i potomnych. Rozważania
te stanowiły integralną część poglądów
filozoficznych.
Trwałe wartości pedagogiki starożytnej
i jej wybitnych przedstawicieli są
niekwestionowane i niepodważalne.
Świat starożytny stworzył podwaliny, na których
później budowano niemal wszystkie
systemy wychowawcze. Panujący ustrój niewolniczy
w świecie antycznym nie był przeszkodą
w zakresie osiągania celów wychowania,
bowiem pedagogika starożytna
sformułowała ideał człowieka o wszechstronnie
rozwiniętej osobowości. Powstał on na
bazie sokratesowskiej koncepcji kształcenia
37 Tamże, s. 42.
Ideały wychowawcze starożytnej Grecji
wobec wyzwań współczesności
3 (178) 2009 169
osobowości i platońskiego szkolnictwa
przygotowującego do życia. Właśnie te dwa
cele dały początek kierunkom rozwoju
pedagogiki europejskiej.
Starożytność poczyniła w zakresie
organizacji oświaty ogromne osiągnięcia.
Chodzi mianowicie o stworzenie szkoły
jako placówki dydaktyczno-wychowawczej,
która jest jednocześnie instytucją
publiczną, państwową i świecką. Niezbędnym
czynnikiem dla prawidłowego rozwoju
psychicznego i społecznego młodego pokolenia
było wychowanie zespołowe, które się w
tym czasie upowszechniło. Na kształtowanie
charakteru młodych ludzi wpływał dom
rodzinny, który był dla nich ostoją
i otaczał ich opieką, co miało istotne
znaczenie. W szkolnictwie zauważamy pewien
system kształcenia, powstawały szkoły
podstawowe, średnie i wyższe. Wszystkie
szczeble nauczania oparte były na
wzajemnej współzależności. Nawet dzisiaj w wielu
krajach na całym świecie możemy
zauważyć taki model kształcenia. Oczywiście
przez wieki uległ zmodyfikowaniu,
jednak funkcjonuje nadal.
System szkolny poprzedzało wychowanie
przedszkolne, które za sprawą
Platona, wielkiego filozofa, zostało
włączone do edukacji młodzieży. Okres ten,
pełen zabaw i pierwszych książek, był
konieczny dla prawidłowego rozwoju dziecka.
Osobowość młodego człowieka dzięki
temu wychowaniu ulegała znacznemu kształtowaniu.
Pomagało mu to w przystosowywaniu się
do pełnienia obowiązków w życiu
społeczno-politycznym państwa.
Wychowanie przedszkolne w czasach nam współczesnych
jest stosowane niemal powszechnie, w
odróżnieniu do czasów Platona,
kiedy to nieliczni mogli korzystać z
tego typu kształcenia. Dzisiaj możemy posyłać
dzieci do różnych typów przedszkoli,
państwowych, prywatnych lub nawet zgodnych
z wyznaniem religijnym.
Istnienie szkoły jako instytucji
publicznej jest jednym z elementów funkcjonowania
społeczeństwa, a epoka starożytna jest
tego niezbitym dowodem. Zawodem,
który wiąże się ściśle z tą
instytucją, jest nauczyciel. Już w czasach nam tak
odległych uważano, że zawód ten jest
niezbędny w wychowaniu i kształceniu młodych
ludzi, mimo że jego status społeczny i
prestiż nie był zbyt wysoki. Od kwalifikacji
nauczyciela, wyszkolenia, osobowości,
sposobu przekazywania wiedzy zależy
przyszła postawa młodych ludzi i ich
dalsze losy życiowe, a to ma wpływ na przyszłość
każdego państwa. Wychowanie publiczne
i państwowe jest swego rodzaju
misją, którą nauczyciel ma do
spełnienia.
Twórca dydaktyki i teorii wychowania
Arystoteles już w starożytności
wskazywał, że szkoła powinna
przygotowywać dzieci i młodzież do pełnienia konkretnych
obowiązków w życiu społecznym i
politycznym państwa. Nauki te wzięły
swój początek w czasach antycznych,
następnie rozwijały się na przestrzeni dziejów
i do dziś stanowią zintegrowany
element procesu nauczania i uczenia się.
Wychowanie i problemy z nim związane w
starożytności łączono z medycyną
i psychologią, i tam szukano sposobów
ich rozwiązania. Współcześnie w systemie
edukacji i kształtowaniu postaw
wychowawczych dziedziną tym przypisuje się
bardzo duże znaczenie. Wielu lekarzy i
psychologów zajmujących się przebiegiem
procesów zdrowotnych i psychicznych
człowieka doszukuje się wpływu czynników
psychofizycznych na proces
kształcenia. Nie bez znaczenia są również warunki społeczne,
polityczne czy kulturalne, w których
wychowywana jest młodzież. W istotny
sposób czynniki te wpływają na
kształtowanie osobowości młodzieży, na stan edukacji
oraz na poglądy młodych ludzi o roli,
jaką mają spełnić w społeczeństwie.
Nie ulega wątpliwości, że dorobek i
wartość starożytnej myśli pedagogicznej
oraz zalążki wychowania są w dalszym
ciągu źródłem inspiracji wielu współczesnych
pedagogów, filozofów i psychologów.
Ponieważ świat antyczny nie dysponował
badaniami empirycznymi, to ogólne
założenia filozofii, praktyka i intuicja pokazywały
kierunek poszukiwań odpowiednich
wartości pedagogicznych. Nadal pobudzają
one do pracy współczesnych badaczy nad
pozyskiwaniem różnych metod wychowania
i wykształcenia człowieka, który
poszukuje i znajduje swoje miejsce w ciągle
zmieniającym się świecie.
Zródło : ZESZYTY NAUKOWE AKADEMII MARYNARKI WOJENNEJ
ROK XLX NR 3 (178) 2009,K a t a r z y n a Z e m a n
Akademi a M a r y n a r k i Wojenn e j
,,IDEAŁY WYCHOWAWCZE
STAROŻYTNEJ GRECJI WOBEC WYZWAŃ WSPÓŁCZESNOŚCI''
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz